19-09-2019

Geen zorgeloze zwangerschap meer

We zijn een weekje na de uitslag van de uitgebreide suikertest, het is een drukke en toch niet al te makkelijke week geweest. Ik ben vorige week vrijdag bij de verpleegster geweest die me al een beetje uitleg gaf over hoe en wat nu en ik kreeg een prikker mee om mijn waardes van mijn suiker thuis te controleren. Ik verschoot even dat ik moest prikken, ik dacht dat ik gewoon wat op mijn eten moest gaan letten en that's it maar toch niet. Ik moest echt prikken, elke dag vier keer. De verpleegster was heel vriendelijk en nam de tijd om alles zo goed mogelijk uit te leggen en me mijn verhaal ook te laten doen. Ze nam hierna ook nog even bloed af en nam mijn bloeddruk. Hierna maakte ze samen met mij een afspraak bij de dietiste van het ziekenhuis. Zij zou me dan juist uitleggen wat ik wel of niet mag eten en op wat ik allemaal moet letten. Woensdag werd ik bij haar verwacht.

Ik wilde natuurlijk direct aan de slag gaan om zo goed, gezond mogelijk te eten. Alles voor mijn ventje zijn gezondheid. Maar daar sta je dan rond te draaien in de winkel tussen elke rek kijken wat mag ik nu eigenljik eten en wat niet? Ik heb er totaal geen besef van er is zoveel!!! De moed zonk even in mijn schoenen, omdat ik totaal niet wist wat ik moest nemen. Ik heb dan maar wat standaard dingen meegenomen, fruit, yoghurt, groenten,...

Door van eetpatroon te veranderen heb ik de voorbije dagen ook enorm veel last gehad van hoofdpijn, mijn lichaam is zo weinig suikers niet gewend, ik moet dan ook toegeven dat ik de laatste weken echt wel veel gesnoept heb en naar niks heb gezien ook niet. Omdat ik dacht dat het ook niet nodig was en het kon! Ik ben uiteindelijk ook zwanger en in vanalles lekkers gewoon goesting. Tijd voor verandering dus.

Ik heb dan maar even gegeten wat ik dacht dat wel oké was en dan ook elke 2uur na de maaltijd mijn bloed geprikt om te kijken of mijn waardes goed waren. Ook smorgens bij het opstaan moet ik prikken om mijn begin waarde van de dag te weten, deze mochten niet hoger dan 95 zijn na elke maaltijd mochten mijn waardes niet hoger dan 120 zijn. De eerste dag waren mijn waardes al goed, oef geen enkele waarde boven de limieten. De derde dag had ik als middagmaal rijstwafels met confituur gegeten na 2uur was mijn waarde 126, lichtelijk paniek in mijn hoofd van oei wat nu. Het was nu eenmaal zo en het was nog niet zoveel boven de waarde dat kon. Na het avondeten was mijn suiker dan ook terug oké. Het is de confituur geweest dacht ik toen, dus geen confituur meer. Nogthans had ik speciale confituur gehaald met lage suikergehalte. Ik had een aantal dingen omgeschreven die ik woensdag moest vragen of ik dit kon eten of niet dus deze confituur zette ik ook even bij op het lijstje. Dinsdagavond ging ik puree met vissticks eten, ik had er zo een zin in en vis is wel gezond oké ik wist wel dat vissticks nu niet de gezondste vis was maar ik wist niet dat dit zoveel deed aan mijn waardes, eums wel dus 174 was mijn waarde 174!!! Hier was ik echt niet goed van, maar ik kon er niks aan doen het was nu eenmaal zo en ik kon er alleen maar uit leren dat mijn lichaam dus niet goed reageerd op gepaneerde dingen.



Gisteren had ik dan een afspraak bij de dietiste zelf die me meer uitleg ging geven over wat ik wel of niet mocht eten. Het was nogal een jonge dame die me naar binnen riep, het gesprek kwam moeiljk op gang. Ze zei niet veel en was even enkel met haar computer bezig, hierna begon ze wel met vragenstellen en eens we opgang waren verliep het gesprek wel vlot. Eerst hadden we even overlopen wat ik nu zoal eet op een dag. Dit noteerde ze op haar computer en zocht dan ook gelijk naar of deze producten goed waren voor mij. Zo was de griekse yoghurt die ik at niet zo goed en liet ze andere merken zien die wel konden. Ik kreeg een hele lijst mee van producten die ik kon eten en waar deze te verkrijgen zijn in de winkel, dat was wel handig want je vind niet alles in de carrefour.

Ze zei me ook dat ik af en toe wel eens mocht zondigen maar niet hierin moest overdrijven, zoals bevoorbeeld zondag is het verjaardagsfeestje van Ferris dan mag ik best een stukje taart, maar ze zei kijk dan ook welke taart en niet eentje met cremebure maar eentje met fruit en geen groot stuk maar eerder een kleintje. Ik vond wel leuk te horen dat het wel eens kon, maar of ik me erbij goed ga voelen weet ik niet. Maar geloof me als er taart voor je neus staat als je 7 maanden zwanger bent kan je ook wijgeren ook niet. Ach we zullen zondag zien hoe ik me erbij voel, als ik me slecht voel door stukje taart laat ik ze liever staan als ik dat kan.

Het is niet gemakkelijk maar het is nog maar enkele weken dat ik dit moet volhouden. Ongerust maak ik me nog elke dag om mijn wondertje, de zorgenloze zwangerschap is voorbij. Niet dat ik me elke dag echt zorgen maak maar door nu zoveel te moeten controleren kwa eten denk ik er wel hele dag aan. Wat gaat deze waarde doen met mijn wondertje? Wat als het te hoog is? Is mijn ventje nog gegroeid? Is hij nu wel binnen de curves? Of groeit hij nog zo snel? Al deze vragen blijven door mijn hoofd spoken, daarom heb ik ook wel een extra afspraak gemaakt bij dokter St. om te kijken hoe mijn ventje gegroeit is tot nu want er zijn toch weer enkele weken voorbij als ik opnieuw kan gaan. Normaal had ik een afspraak op 36 weken nu heb ik er tussendoor ook nog eentje op 33 weken gepland. Om mezelf hopelijk wat geruster te kunnen stellen ook al zit het in mijn achterhoofd wat als het anders is en hij is nog meer gegroeit is en meer buiten de curves zit? Ik probeer het los te laten en soms lukt me dat en soms lig ik er wel van wakker. Ik denk dat het wel normaal is het gaat ten slotte over het belangrijkste in mijn leven.

Volgende week heb ik opnieuw aan afspraak voor mijn waardes te controleren en dan zien we wel of ik goed bezig ben of niet. Ik doe alvast mijn uiterste best om mijn wondertje het beste te geven.
En nu nu ga ik even genieten van de kindjes van mijn zus die komen logeren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten